Kultura v Titiu
Kultura je tam, kde jsou lidé. Její konkrétní podobu spatřujeme v jednotlivých společenstvích různě. Pojmenovat kulturu je na jednu stranu velmi obtížné, chce se říct nemožné. Vždyť se toho tolik děje a každým dnem, každou chvíli se nacházíme v jiných a jiných situacích. Lidé přichází, lidé odchází. Někdy máme dobrou náladu, jindy není chuť si výskat. Tak co to ta kultura vlastně je?
Dá se říct, že v pojetí Titia jde o jakousi obklopující nehmatatelnou filosofii, pohled na svět, přístup k sobě samým i ke svému okolí s viditelným přesahem do každodenního bytí. Abychom pochopili kulturu Titia, musíme si položit otázku:
„Jak se chováme?“
Abychom si kulturu v Titiu mohli více přiblížit a mohli si pod ní něco konkrétnějšího představit, můžeme se uchýlit k pojmenované vizi a k hodnotám, na kterých stavíme. V zásadě jde však stále o jakýsi rámec, ve kterém se pohybujeme a kde je naše činnost taková, kterou bychom mohli právem označit za tu, která je s kulturou Titia v souladu.
Oddílová identita
Je odpovědí na jednu z nejtěžších otázek, na kterou jako oddíl zatím hledáme ucelenou odpověď.
„Kdo jsme?“
Snad jednou budeme schopni říct, že jsme schopni na sebe částečně pravdivě nazírat a odpovědět na tuto otázku, která nás definuje.
Vize Titia
Vize je přání, velký nadčasový cíl, ke kterému míří všechny aktivity, které v Titiu děláme i které budeme kdy v budoucnu dělat. Vize předurčuje myšlenkový proud při přemýšlení nad naší činností nejen v oddíle, ale i v osobních životech. Vize je Velkou myšlenkou, která překonává momentální pomíjivé trendy. Odpovídá na otázku:
„Co chceme? Co si přejeme? Čemu věříme?“
Vedeme členy k prospěšnosti a zodpovědnosti vůči sobě i svému okolí skrz učení se potřebným dovednostem, nabývání znalostí i objevování světa ve vlídném prostředí. Rozvíjíme sebe, přátelství staráme se o své okolí.
Hodnoty Titia
Hodnoty Titia vychází z vize a jsou důležitou součástí naší kultury. V základu stojí čtyři hodnoty,které následně učrují, jak přistupujeme k sobě i ke světu kolem nás. Jsou svým způsobem základními pilíři, na kterých stojí veškeré principy, které v Titiu uplatňujeme a ze kterých vychází činnost, kterou realizujeme pro rozvoj jednotlivců i pro svět kolem nás.
ROZODUS
- ROzvoj
- ZOdpovědnost
- DŮvěra
- Smysluplnost
Principy fungování v jazyce dětí
Pravidla, podle kterých Titio funguje, odráží hodnoty i principy fungování popsané výše. Jsou ale sepsána do jazyku dětí. Pravidla si stanovily děti během prvních schůzek na počátku oddílu. Podepisuje je každý člen Titia svým osobním otiskem prstu.
Principy fungování
- podpora samostatnosti
- rozvíjení kladného sebepojetí (zdravé sebevědomí, sebeuvědomění, sebeurčení, kladný vztah k druhým…)
- bezpečné, přátelské a pozitivní prostředí uvnitř Titia i směrem k veřejnosti
- pokora
- otevřenost
- neutápění se v nezdarech
- poučení se z chyb
- péče o sebe i o své okolí (udržitelnější chování)
Konkrétní aplikace principů fungování
- Mobily a další elektronická zařízení vnímáme jako důležitou součást současného světa a jako pomocníky. Uvědomujeme si však jejich limity v případě nabourávání příjemné atmosféry ve společnosti (displeje u táboráku, pop-music na vandru, Youtube video namísto divadelní scénky…). Tato zařízení tedy využíváme smysluplně a až tehdy, kdy se jeví jako lepší prostředek/nástroj k cílům naší činnosti oproti jiným možnostem.
- Vulgarismy netrestáme prací, cvičením apod. Nastavujeme vůči nim kulturu nepřijímání, tedy odsouzení tohoto způsobu mluvy. V případě užití toho slova vhodně a ne četně nejsme přehnaně radikální.
- K trestům a odměnám se nestavíme kladně jako k prostředku výchovy. Metodou cukr a bič nedosahujeme takových výsledků. Naopak namísto trestu užíváme metody konfrontace s důsledkem/dopadem jednání jedince. Odměny máme spíše nemateriální s cílem ocenit jedince. Slovních ocenění není nikdy dost, snažíme se je dávat bez rozdílu a všem. Neadorujeme pouze vybrané oblíbence.
- Oceňujeme dlouhodobé činnosti (např. administrativu, vedení schůzek, starost o nástěnku atd.). Neoceňujeme jen jednorázové velké-malé příspěvky. Platí to jak u dětí, tak u vedoucích potažmo rodičů a dalších v KomunitěT.
- Vedoucí jsou před dětmi i dospělými za jedno. Když se něco řekne či odsouhlasí, respektujeme to v dané chvíli stoprocentně. Rozhodnutí je však možné následně přehodnotit, odhlasovat jinak. Tomu ale předchází vzájemná diskuse a dětem i dalším zapojeným se takové změny vysvětlují.
- Jídla jíme pospolu (čekáme na většinu lidí v případě velké akce). Přejeme si dobrou chuť. Když někdo dané jídlo nejí, má možnost zvolit si náhradu (aktivně nevybízíme) v podobě něčeho ala chleba s pomazánkou. Jídelníček se snažíme vyvažovat a dbát na ekoudržitelnost.
- Upřednostňujeme minimalnismus, nekonzumní způsob života a recyklaci materiálů. Na mysli máme neustále snižování osobní negativní stopu v přírodě, kterou se snažíme minimalizovat a působit jako vzorový model pro osobní jednání členů oddílu v životě mimo Titio.
- Jsme si vědomi důležitosti tradic a rituálů, které bereme vážně.
Strategie
Vycházíme z konceptu, kdy vnímáme vedoucí oddílu jako průvodce, který napomáhá dětem vyznat se v okolním světě a určit si vlstní životní cestu. Čím je ditě starší, tím více se vedoucí staví do role mentorů a zároveň starší děti začínají působit jako průvodci pro mladší členy.
Strategie je soubor nástrojů či pedagogických metod, které uplatňujeme, aby měl každý, bez ohledu na věk, možnost pracovat na vlastním seberozvoji. Strategie odpovídá na otázku:
„Jak dosáhneme vyšších (hlavních) cílů? Jak naplníme vizi? Co pro to uděláme?“
Strategii tvoří
- dobrodružství
- zdravé prožívání (radostných, hloubavých i nepříjemných a smutných situací)
- budování odolnosti
- práce s přirozeným důsledkem, nezbavujeme se odpovědnosti
- rozmanitost (v nabídce činností i ve formátech akcí)
- práce s chybou jako s nástrojem k učení a k rozvoji
- participace (ve vnitřních záležitostech oddílu i ve světě kolem nás; občanská angažovanost), aktivní zajímání se o svět kolem sebe
- radost z drobností
- tvoření lepšího světa
Poslání
Bylo by pěkné, kdybychom mohli dělat všechno. Kdyby naše ruce, hlavy i srdce měly možnost obsáhnout veškeré dění, které je možné pro dosažení vize. Realita však klade odpor a je nutné stáčet kormidlo směrem, který se zdá být nejsmysluplnější. Nikoli nutně pouze racionálně.
V současné době jsme pro svou činnost zvolili v souladu se strategií i s hodnotami pole působnosti takové, aby nebylo neúnosně rizikové a aby se drželo v mezích výchovy s důrazem na přírodní prostředí.
- soustavná celoroční činnost s „běžnými“ dětmi a mládeží; nevěnujeme se odbornější speciální pedagogice
- propracovaný vzdělávací systém (FormaT) pro naše členy
- většina činnosti v přírodním prostředí
- aktivní smysluplná pomoc přírodě a lidem
- dlouhodobé letní tábory
- příležitosti pro dospívající
- aktivní participace v Hnutí Brontosaurus
- propojování spolků, vzdělávání začínajících a budoucích vedoucích, tvorba samostatných komunit, účast na výměnách zkušeností a dalších networkingových akcí v oblasti volnočasové pedagogiky
- sdílení příkladů dobré praxe
- sdílení metodik a vytvořených materiálů podporujících učení
Očekávané výstupy uplatňování principů a hodnot v činnosti
Kořeny Titia
- Seběuvědomění je důležitou součástí.
- Pracujeme na uvědomování si skutečností, reflektujeme činnost, navrhujeme změny.
- Pracujeme s chybou jako s nástrojem k učení.
- Motivujeme (se) k tomu, abychom se aktivně zajímali o svoje okolí.
- Pečujeme o sebe a své okolí (přátelé, rodina…).
- Pracujeme s přirozeným důsledkem.
- Prožíváme situace opravdově a zdravě.
- Neutápíme se v problémech a v žalu. Hledáme řešení či podporu.
- Uvědomujeme si i malé drobnosti.
- Máme radost ze života.
- Snažíme se být pokorní.
- Přistupujeme k věcem tak, že je můžeme částečně ovlivnit, nezbavujeme se odpovědnosti za svoje chování, víme, že jsme částečně příčinou toho, že se věci dějí.
Nastavování směru
Jedná se o pilíře činnosti. Ve společenství, které je funkční, můžeme uplatňovat různé přístupy a zaměřovat se na jiné klíčové prvky výchovy. Díky těmto jasným principům víme, co vnímáme jako důležité a záměrně neuplatňujeme jiný z možných přístupů, nemáme-li k tomu promyšlený důvod. Díky tomuto pomyslnému kmeni stromu uneseme korunu s jeho plody, které nakonec sklízíme.
- Zvyšujeme vlastní odolnost.
- Tvoříme lepší svět.
- Chráníme a rozvíjíme přírodu, vážíme si jí.
- Konáme smysluplnou činnost.
- Participujeme na řešení problémů a výzev kolem nás.
- Chováme se zodpovědně.
- Máme rozmanitou činnost i zájmy.
Budování vztahů
Věnujeme se sobě i svému okolí, abychom si udržovali zdravé vztahy, díky kterým je možné činnost vykonávat dobře a společně. Neustále pracujeme na tom, abychom byli dobrými zahradníky, kteří o strom Titia pečují. Jen tak pak vznikají velké věci a pácháme skutečné dobro. Prostředí tvoříme:
- důvěrné,
- respektující,
- pozitiviní,
- přátelské,
- podporující,
- otevřené/transparentní (ví se, co lze očekávat).