Kdo jsme my, vedoucí

Téměř všichni jsme vyrůstali v nějakém oddílu, který jsme pak vedli. Máme zkušenosti z různých organizací – naši vedoucí si prošli Junákem, Pionýrem, TOM, ČTU, Hnutím Brontosaurus, Ratabem, Prázdninovkou či vysokoškolským roverským kmenem Skrypta. Naše pestré zkušenosti chceme co nejvíce vytěžit. Bereme to nejlepší, co známe, abychom měli Titio jako nejlepší možné, jak ho dokážeme učinit.

vedoucí

Ondřej „Opičák“ Turek

Hlavní vedoucí

Mé cesty se postupně ubíraly přes přírodovědecký oddíl Dobromysl, malešické Tuláky, Poutníky, či skauta pro dospělé: Skryptu.

Zkušenosti mám jak s prací s dětmi od 6 let věku, tak s realizací programů pro dospělé.

Jsem lektorem kurzu Zapalovač.

  • Celé portfolio zde.

Vzdělání:

  • Bc. Pedagogika volného času
  • Mgr. Sociální pedagogika
  • Mgr. Učitelství pro ZŠ a SŠ (aprobace ČJ/ZSV)

Pracovní zkušenosti:

  • Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum (produkční)
  • DDM Praha 9, ředitel
  • Učitel naživo, projektový manažer
  • Nízkoprahový klub Beztíže, preventista
  • Volnočasový klub NePLECHa, Plechárna Černý Most, garant
  • Barevný svět dětí, lektor pro děti v pěstounské péči
  • Prázdninová škola Lipnice, Česká cesta (instruktor)
  • Celé portfolio zde.

Na svůj první tábor jsem odjel v roce 1999 vyklepanou bleděmodrou Škodou 100 L se strýčkem a hlavasem skautského oddílu Skasapa v jedné osobě.

Tábor jsem přežil, ačkoli jsem nechápal, proč pracně slepené národní divadlo musíme na konci pálit a slepovat znovu.

Líbila se mi primitivní latrína v podobě klacku nad jámou, týpíčko s ohněm a všechno to, co ke správnému táboření patří.

Ušil jsem si čepičku z rozklepaných chorošů a vyrobil jsem si čtvrt metru vysokou cukrovou homoli.

opicak@oddiltitio.cz

Sdílený oddílový tel. pro komunikaci s rodiči: 736 437 128

Soukromý tel. (styk s úřady, oficiálními záležitostmi, osobní záležitosti): 774 570 292

vedoucí

Klára Dolejší

Zástupkyně hl. vedoucího

Jsem členkou vysokoškolského skaustkého kmene Skrypta, avšak svůj domovský oddíl si teprve tvořím právě tady, v Titiu. Takový druhý malý oddíl mám doma v podobě čtyř sourozenců, se kterými často něco podnikám. Souzním s myšlenkou, že správné vedení je založené na přátelství a respektu.

Jsem studentkou učitelství matematiky na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Věnuji se také doučování především přírodovědných předmětů a jsem lektorkou plaveckých kurzů pro děti z mateřských škol.

Kurzy:

Při společném focení se musím vždycky soustředit, abych nemrkala, ale stejně na každé druhé fotce spím. Skoro nikdo nezná moji barvu očí!

klara@oddiltitio.cz

vedoucí

Mája Šafaříková (a Trissa)

Hospodářka

Do oddílu jsem chodila už jako dítě, pak se bohužel rozpadl a já se k oddílovému životu vrátila až jako vedoucí. Děti jsem vedla v cykloturistickém oddíle, v turistickém oddíle i na (nejen) astronomických táborech.

Jsem lektorkou kurzu Zapalovač.

Kurzy:

  • Zdravotník zotavovacích akcí PrPom)
  • ZdrSem Horal
  • Kvalifikace oddílového vedoucího
  • Hlavní vedoucí dětského tábora
  • Základy sexuální výchovy
  • Vedení reflexí
  • Život má začátek i konec

Vzdělání:

  • Mgr. Učitelství pro 1. stupeň ZŠ se specializací dramatické výchovy

Pracovní zkušenosti:

  • Lektorování environmentálních výukových programů na Toulcově dvoře
  • Doučování
  • Asistentka pedagoga
  • Tandemové učení
  • Lektorování zájmových kroužků (tanec, keramika, dramatická výchova)

Mám psinu Trissu, kterou beru s sebou všude, kde to jen jde.

Jsem ornitolog samouk a mým nejoblíbenějším opeřencem je brhlík lesní AKA sitta europaea.

maja@oddiltitio.cz

Oddílový tel.: 736 437 128

Soukromý tel. (styk s úřady, oficiálními záležitostmi, osobní záležitosti): 773 546 535

vedoucí

Ondřej „Ent“ Běnek

Léta jsem působil ve skautském oddíle Osmačtyřicítka Ostrava, kde jsem spoluvedl chlapecký oddíl a později roverský kmen (oddíl 15+). V roce 2018 jsem letěl do Kalifornie, abych mohl dělat vedoucího na tamním skautském táboře. Byl jsem také okresním zpravodajem a spoluautorem vzdělávací platformy ROV (sesterský projekt ke Skautskému institutu v Ostravě).

Mám vystudovanou strategickou komunikaci na FSV. Pracuji na propagaci dobrých myšlenek (marketingová komunikace), zejména v oblasti technologií a udržitelné mobility. Jsem spoluzakladatelem aplikace Levitio.

Kurzy:

  • Čekatelský kurz a zkouška Naboso (Junák)
  • Vůdcovský lesní kurz a zkouška Rovel+
  • Hlavní vedoucí zotavovací akce (akreditace MŠMT)
  • Zdravotnický kurz
  • Skautská personalistika (Junák)

Jsem Ent, pastýř stromů. Přezdívku jsem si vymyslel sám, protože jsem si (v 15 letech) přečetl v chytré knížce, že to stmeluje družinu. Aby se chytla, měla být krátká a dobře mě popsat (fantasy + příroda).

ent@oddiltitio.cz

vedoucí

Šárka „Šáša“ Řeháčková

Praktikantka

Svou práci s dětmi jsem začala v domovském pionýrském oddíle, kam jsem přišla v 6 letech jako dítě a pokračovala od 14 let jako instruktor. Kolem tohoto roku jsem začala být celkově více aktivní v oddílových záležitostech a svoje zapálení jsem se takto rozhodla vkládat i do dalšího oddílu, do Titia.

Studuji nyní víceleté gymnázium a v budoucnu plánuji vystudovat učitelství pro 1. stupeň základní školy. Zapojuji se do středoškolských záležitostí jako je Středoškolský sněm hlavního města Prahy nebo Pražský parlament dětí a mládeže.

Kurzy:

  • Zapalovač
  • Organizátorský kurz Hnutí Brontosaurus BRĎO Praktikant
  • Kurz Instruktora Pionýra

Ráda hraji na kytaru a na klavír. Začala jsem hlavně kvůli tomu, abych dohnala své o 16 let
starší bratry, kteří celý život byli samozřejmě napřed. Díky svému bratrovi jsem jako malá
zkusila i jízdu na jednokolce, s kterou jsem ale dále, narozdíl od mého bratra, nepokračovala.
S rodinou a přáteli jezdíme na výlety s našimi sajdkárami, kde jako spolujezdce vyvažuji
v obtížném terénu.

sasa@oddiltitio.cz

vedoucí

Jakub „Zombík“ Bůlfinek

Nyní studijně v zahraničí

Už jako malý jsem jezdil na různé letní i zimní tábory. V 11 jsem byl na prvním zážitkovém kurzu pořádaném libereckým spolkem RATAB. Tato volnočasová organizace mě naprosto nadchla a od svých 16 let jsem byl instruktorem na několika jejích letních zážitkových kurzech, hlavním vedoucím spousty menších akcí a dva roky také členem výkonného výboru.

Kurzy:

  • HrouDál (interní kurz RATAB)
  • Kurz nízkých lanových aktivit (MŠMT)

Studuji informatiku na ČVUT. V minulosti jsem byl instruktorem lyžování a snowboardování.

Od roku 2017 jsem nebyl u kadeřníka. Jednak protože jsem jednu dobu měl dlouhé vlasy, ale hlavně protože se stříháme navzájem s kamarády.

zombik@oddiltitio.cz

Pedagogická činnost vedoucích

Vedoucí se snaží o rozvoj volnočasové pedagogiky i mimo rámec kolektivu, a proto šíří své myšlenky dál. Ať už jde o lektorování na CVVZ, pořádání rozmanitých akcí pro mládež či o působnost v různých dalších projektech a spolcích. Zároveň naši vedoucí vydali či se spolupodíleli na řadě zajímavých titulech v tomto oboru. Přečtěte si více v sekci Vedoucí.

Publikace a další projekty vedoucích​

💥 Země za zrcadlem:
celoroční a celotáborová hra zrcadlící společnost

Novinka na trhu! Celoroční a celotáborová hra Země za zrcadlem. Hra poutavým příběhem provází hráče nenásilnou cestou tématy multikulturní, osobnostně-sociální i hodnotové výchovy. Kniha obsahuje zpracovanou legendu, popisy postav, šifry i řadu fotografií. K legendám jsou vypsány tipy na aktivity.

📰 Články pro časopis Archa

Různé metodické i prezentační texty. Kupříkladu ukázkový text Hlavně že to děti bavilo…? čtěte na straně č. 12 zde.

⏳ Tak tomu bylo

Historie 40 let táborové základny Zátoka pláňat a kompletní historie oddílů Tuláci Karlín, Tuláci Malešice a Poutníci. Ve druhém rozšířeném vydání i s projektem Neobyčejná klubovna.

🖥️ Elektronický sborník Oddíl a škola online

Soubor možností pro distanční vzdělávací činnost vzniklý v době koronakrize.

Zobrazte zde.

🏕 Velká kniha o táborech

Nejrozsáhlejší kniha o tématu pořádání táborů od revoluce. Do knihy přispělo téměř 20 oddílových vedoucích a odborníků z praxe.

Velká kniha o táborech poslouží jako rádce a pomocník pro začínající i zkušenější hlavní vedoucí tábora, ale také další pracovníky. Provází čtenáře krok za krokem všemi činnostmi, s nimiž se při organizaci tábora setká, a to před táborem, na táboře i po táboře. Kniha obsahuje ucelené postupy, tipy a příklady. Pro lepší přehlednost jsou informace rozčleněny do zastřešujících kapitol Pořadatel a personál, Účastníci, Termíny a časový plán, Místo a ubytování, Cíle a program, Stravování, Doprava, Vybavení a materiál, Hospodaření, Provoz, Dokumentace a Speciální tábory.

Knihu sepsal tým zkušených odborníků na problematiku práce s dětmi a volnočasové aktivity mládeže.
Ing. Bc. Zuzana Brzobohatá, Mgr. Jiří Bulín, Bc. Jan Burda, RNDr. Michaela Jelenová, Jakub Jonáš, Václav Kappel, Mgr. Kateřina Palová, Ph.D., MUDR. Barbora Petrová, Mgr. Kristýna Petrová, Mgr. Stanislav Prais, Ing. Hana Procházková, Mgr. Zdeněk Rajtr, Mgr. Alena Smyslilová, Mgr. Jakub Sotl, Mgr. Ondřej Turek, MDDR. Ondřej Víšek, Mgr. Martina Vrbická, Ing. Radek Zlesák.

🥦 Pionýrská kuchařka

Tato kuchařka je pionýrská nejen proto, že myšlenka vznikla ve spolku Pionýr. Má také průkopnické ambice. Chceme podpořit lidi, kteří vaří pro skupiny dětí a z různých důvodů hledají recepty bez masa. Kromě vegetariánských jídel kuchařka obsahuje i recepty úplně bez živočišných produktů (veganské), bez lepku a bez laktózy. Jídla se dají vařit ve velkém, chutnají dětem a patří k těm levnějším a jednodušším.

🎙️ Podcasty

podcasT, jednohubky pro činnost: Mája s Opičákem si povídají se zajímavými hosty anebo bez nich. Jedná se o reportáže z akcí i o rozpravy nad oddílovou činností nejen z pedagogického pohledu.

Oddílová inspirace: O oddílové činnosti, výchově, skautingu, dětech i technologiích. Povídají si Ent s Lukym z Levitia (SkautAppky) a hosté.

🔥 Metodické a inspirativní texty na blogu Zapalovač

Čtěte zde: https://kurzzapalovac.cz/inspirace

♘ Stezka Rádce

Jedná se o metodický materiál pro výchovu nástupnických vedoucích oddílů. Autoři Stezky Rádce vycházeli z předpokladů, že se snaží vytvořit maximálně obecné penzum poznatků, které fungují spíše jako principy. Snažili se tedy vyhnout většině konkrétních zavedených zvyklostí, které v jednotlivých oddílech existují. Uvědomujeme si totiž, že v následujících letech může být nějaká akce zrušena, vzniknou jiné přístupy k vedení dětí, oddíl se rozroste do jiné oblasti apod. Jde tedy o nadčasový materiál.

Druhým předpokladem, který si autoři dali za cíl, je ten, že jednotlivé body jsou maximálně vztažené k praxi. Velký důraz ej kladen na to, aby si Rádce s Křídelníkem jakožto svým průvodcem a s dalšími vedoucími povídal, aktivně sbíral zkušenosti, zajímal se a dělal si přehled. Výsledkem má být vždy samostatná úvaha nad tím, jak “to mám já jako Rádce” a jaké jsou moje přístupy, kterými chci výchovně-vzdělávací činnost realizovat.

Stezku Rádce publikujeme pro veřejnost. Je možné ji kompletně převzít, či se inspirovat jejími částmi.

🗺️ Mapa ubytování

Mapa ubytování pro oddíly a spolky je dostupná na odkazu https://1url.cz/@zakladny.

Obsahuje přesné lokace ubytoven, základen, sokoloven, chalup, chat a jiného typu ubytování vhodného pro oddíly a spolky. Sestřídil jsem ubytování do tří kategorií, která pravděpodobně i v případě inflace budou platná vzhledem ke kvalitě ubytování i provozovatelích. Jedná se o kategorie: levné, dobrá cena a ještě se dá.

Veškeré údaje pochází z volně dostupných zdrojů. Jedná se o weby obsahující vyhledávání levného turistického ubytování, spolkové databáze, ale i weby jednotlivých poskytovatelů ubytování.

♠️ Reflektivní karty

Vytvořili jsme reflektivní karty, které mohou vedoucím oddílů, učitelům, pedagogům volného času, instruktorům a dalším pracovníkům s mládeží pomoci vést reflexi. Stejně tak jsou vužitelné i samostatně sám pro sebe ať už pro děti, tak pro dospělé. Pro karty nevydáváme metodiku, věříme, že si každý zkušený vedoucí poradí. Případně lze využít některé principy z příkladů vedení programu s Kartami ctností (příklad 1příklad 2).

Oproti jiným reflektivním kartám nepracují tolik s metaforami a symbolismem. Naopak bylo naším záměrem ptát se konkrétně a nestrhávat pozornost jiným směrem.

Reflektivní karty jsou vhodné pro děti druhého stupně základní školy, středoškoláky a starší. Pro reflexi s mladšími dětmi doporučujeme sáhnout po větších rozměrech karet, jednodušších textech a vizuálu, který je pro danou cílovou skupinu vhodnější. Karty odkazují vizuálem na budoucnost, čili podtrhují orientaci na řešení problému i na vlastní následující působení v rozličných situacích.