

Vzájemná důvěra a dobrá spolupráce jsou pro výchovu dětí nezbytné věci. A to platí nejen ve vztahu vedoucí – dítě – dítě. Rodiče jsou nezbytnou součástí fungujícího promazaného stroje Titio. Proto jsme připravili tohoto průvodce systémem oddílu Titio, který vysvětluje proč a jak děláme to, co děláme. Nezáleží na tom, zda jste u nás noví, nebo již s oddílem žijete roky – tento článek vám pomůže hlouběji pochopit naše přístupy k výchově dětí a odhalí promyšlenou strukturu celého systému. Seznamte se s významem schůzek, výprav, táborů, se systémem družin, zpětné vazby i s naším vzdělávacím systémem FormáT. Prohloubením tohoto poznání posilujeme společné vědomí pro spolupráci nad individuálním rozvojem dětí i oddílu jako celek. Materiály postupně doplňujeme.
Co se dočtete
TogglePilíře oddílové činnosti
Naše celoroční činnost je rozdělena do tří hlavních typů akcí, z nichž každá má svůj nezastupitelný význam.
Schůzky
Proč je děláme: Schůzky jsou plnohodnotnou součástí oddílové činnosti. Poskytují dětem pravidelný čas, kdy se potkávají se svými kamarády, probíhá zde učení se novým věcem, hraní si, povídání, zamyšlení i důležitá příprava nadcházejících akcí.
Jak probíhají: Konají se zpravidla jednou týdně a trvají zpravidla 2 hodiny. Srazy a návraty jsou vždy u klubovny.
Výpravy
Proč je děláme: Během výprav se na chvíli zastavíme, odpočineme si od každodenního shonu, zažijeme spoustu zábavy v přírodě a dozvíme se něco nového. Velmi často dobrovolnicky aktivně pomáháme přírodě. Klíčové je, že se na nich děti učí samostatnosti, týmové práci a pohybu v méně komfortních (leč přirozených, přírodních) podmínkách.
Jak probíhají: Jedná se většinou o víkendové akce, které pořádáme přibližně jednou měsíčně. Termíny a podrobné informace jsou vždy k dispozici v Levitiu a včas je dostanete i e-mailem.
Tábory
Proč je děláme: Tábor jakožto nejdelší výprava v oddílovém roce představuje hlavní a vrcholnou část oddílové činnosti. Je to oslava celoroční práce, která završuje snahu a pokroky každého titiáka.
Jak probíhají: Konají se v létě, případně na podzim) a jedná se o delší soustředění. Informace o termínu, místě a ceně se s předstihem dozvíte v průběhu jara.
Klubovna
Proč máme vlastní klubovnu: Klubovna je pro oddíl symbolickým i praktickým centrem. Není to jen prostor pro schůzky, je to náš druhý domov, místo, které si sami budujeme, udržujeme a kde se formují tradice. Vlastní klubovna zvyšuje pocit sounáležitosti, stability a zodpovědnosti dětí za společný majetek.
Jak zvyšuje sounáležitost: To, že ji máme, nám umožňuje mít stálé místo, kde se děti cítí bezpečně a kde si mohou nechat své věci, můžeme si zde vystavit zpracované materiály a uchovávat zde vzpomínky. Je to místo, kde se setkávají a kde se rodí nápady – je to hmotný základ naší Komunity Titia.
Struktura v oddíle
Kvalitní program a individualizovaný přístup zajišťujeme pomocí stálých skupin a jasného rozdělení funkcí a rolí.
Družiny
Proč je máme: Oddíl se skládá z menších družin, z nichž každá má své osobité jméno a stálé vedoucí. Dělení na schůzkách reflektuje aktuální potřeby dětí v různém věku a umožňuje jim mít program šitý na míru.
Jak fungují: Stálý vedoucí družiny je pro děti klíčovou kontaktní osobou, se kterou pravidelně řeší oddílový program. Tento pravidelný kontakt pomáhá k lepšímu poznání dítěte, rychlejšímu řešení specifických potřeb a posilování důvěry. Kontakt na vedoucího najdete vždy v Levitiu. Kontakty na všechny vedoucí jsou pak zde.
Garanti akcí
Proč jsou důležití: Garant akce je osoba, která má akci kompletně na starosti – od přípravy až po vyhodnocení. Díky tomu, že je nejvíce orientovaný, jde o osobu, kterou prosím kontaktujte v případě potřeby. Dokáže – narozdíl od hlavního či jiného vedoucího, který na akci třeba nejede – zodpovědět dotazy.
Jak fungují: Garant je klíčový pro dotazy a vzkazy k dané akci. Musí mít absolvovaný kurz vedoucího a jeho jméno potvrzuje (podepisuje) zkušenější vedoucí. Kontakt naleznete vždy v Levitiu.
Samostatnost a zodpovědnost za sebe, za druhé a za přírodu
Naším cílem je vychovávat soběstačné a zodpovědné jedince. Tyto dovednosti trénujeme od nejmenších detailů.
Účast na akcích: přihlašování a odhlašování, komunikace
Proč vyžadujeme včasné přihlášení: S přihlašováním akcí máme spoustu práce – s plánováním programu, zajišťováním materiálu, placením a vyřizováním. Včasné kroky usnadňují celou organizaci.
Jak se přihlašovat: Každý titiák odevzdá řádně vyplněnou elektronickou přihlášku skrz Levitio (jeden klik v e-mailu) a zaplatí akci, aby bylo možné na akci vše zařídit včas. Deadline přihlášení bývá většinou jeden týden před akcí. Přihlašování je závazné. V případě zrušení účasti je nutné neprodleně informovat garanta akce.
Informační kanály: Veškeré důležité kontakty k dané akci, stejně jako podrobnosti k nim, naleznete v Levitiu.
Proviant (část společného jídla)
Proč ho používáme: Proviant je malá část společného jídla na výpravu (máslo/chleba/plechovka kukuřice…) anebo vybavení jako stany, vařiče, provazy atd., kterou má titiák za úkol nakoupit a zabalit s sebou. Učíme tak děti zodpovědnosti za sebe, za druhé a za celou akci. Zároveň se učí číst seznam, vybrat správné zboží v obchodě a zodpovědně ho sbalit. Zároveň se učí správně sbalit batoh s jídlem a nést za něj zodpovědnost.
Jak funguje: Proviant má za úkol dítě (mladší často ve spolupráci s rodiči). Vedoucí nákup záměrně neřeší kromě rozdělení toho, kdo co nakoupí. Dítě proviant odevzdá po příjezdu na akci ke společnému použití. Následně si s daným jídlem (či nedostatkem) musí oddíl na akci poradit, aby se všichni najedli.
Proč ho nevozíme hromadně: Nevezeme jídlo a další materiál autem, protože neekologické automobily na akcích využíváme jen výjimečně, ale také abychom děti nepřipravili o zkušenost se sbalením batohu včetně jídla a nesením ho pro sebe i ostatní. Hromadné nákupy děláme jen výjimečně, protože právě nákup a balení Proviantu je důležitou přípravnou fází akce, která učí plánování a samostatnosti ještě před odjezdem.
Menší děti pochopitelně nakupují jen malou část výsledného množství potravin. Velkou část jídla a těžší materiál (např. stany) zajistí starší děti a vedoucí.
Samostatné balení a nošení batohů
Proč to děláme: Děti se učí odhadnout své síly a potřeby. Když si batoh balí a nesou samy, učí se, co je na akci skutečně důležité a co je jen zbytečná zátěž. Je to trénink zodpovědnosti za vlastní věci a výsledek vede k sebedůvěře. Mimo to si děti postupem času zvyknou na lehký diskomfort (batoh tíží, popruhy řežou, nohy bolí). V případě vlídného prostředí na akcích s následným dobrým zážitkem tím zdravě podporujeme jejich odolnost, kterou ocení i v budoucím životě.
Jak to děláme: Od nejútlejšího věku vedeme titiáky k tomu, aby si balili sami (s podporou rodičů) a po celou dobu akce si batoh nosili sami. Vedoucí a ostatní děti zasahují a pomáhají jen v nezbytných případech dle zdravého úsudku (nikoho na akcích nestrháme). Je to součást přípravy na samostatný život.
Hodnotové ukotvení: Hnutí Brontosaurus
Proč se hlásíme k Brontosauru: Hnutí Brontosaurus je pro nás stabilní hodnotové ukotvení. Přijímáme jeho filozofii spojení výchovy, vzdělávání a praktické ochrany přírody a kulturního dědictví. Nejsme jen zájmový kroužek, jsme organizace, která učí děti aktivně se podílet na zlepšování světa kolem sebe, ať už prostřednictvím manuální dobrovolnické práce, nebo hodnotové výchovy.
Jak se to projevuje: Na našich akcích často zařazujeme ekologické či dobrovolnické prvky – úklid lesa, čištění studánek, věšení ptačích budek, péči o památky… Učíme tak děti, že příroda není jen kulisa pro hry, ale hodnota, o kterou je potřeba pečovat vlastní prací.
Péče o přírodu, kulturní bohatství i pomoc lidem
Proč nehrajeme jenom hry: Na výpravách a táborech záměrně věnujeme část času dobrovolnické práci. Učíme titiáky, že přírodu neničíme, ale pečujeme o ni. Dobrovolnická práce má navíc obrovský výchovný přesah – učí skromnosti, kladnému vztahu k fyzické práci a vědomí, že jejich úsilí má konkrétní smysl a přispívá komunitě.
Jak to děláme: Věnujeme se činnostem, které nezanechávají stopy, nebo aktivně zlepšují stav daného místa. Minimum je sběr odpadků nebo pomoc s obnovou tábořiště. Běžně se ale pouštíme do větších projektů jako je likvidace staré oplocenky, věšení ptačích budek a jejich údržba nebo zprůchodňování přirozených vodních toků či údržba studánek. Stejně tak se věnujeme ekologicky-osvětové činnosti. Děti tak získávají pozitivní vztah k aktivnímu občanství.
Vzdělávání, osobnostní růst, výchova a zpětná vazba
Náš systém je promyšleně postaven na neustálém rozvoji a sebereflexi – dětí i vedoucích. Jakou budujeme kulturu a jaké principy využíváme, děláme vědomě s jasným cílem naplnit naši vizi
Vize Titia
Vedeme členy k prospěšnosti a zodpovědnosti vůči sobě i svému okolí skrz učení se potřebným dovednostem, nabývání znalostí i objevování světa ve vlídném prostředí. Rozvíjíme sebe, přátelství a staráme se o své okolí.
Zpětná vazba
Proč ji učíme: Zpětná vazba je důležitá pro růst každého člena. Učíme děti i vedoucí vyjadřovat svoje pocity a uvědomovat si, co se stalo – konstruktivně a s respektem, se zaměřením na budoucnost. Díky zpětným vazbám známe své silné a slabé stránky, což umožňuje růst dítěti a oddílu se vyvíjet. Titiáci ji pravidelně dávají vedoucím a vedoucí titiákům. Z cenných zpětných vazeb běhěm dění i po akcích vybíráme důležité body a následně je podrobujeme reflexi spolu s dětmi či mezi vedoucími, abychom se učili a dělali věci do budoucna lépe a lépe.
Jak ji dáváme: Klasická zpětná vazba probíhá na konci či v průběhu akce v kruhu se všemi účastníky. Zároveň o ni žádáme skrz Levitio po skončení větších akcí (typicky výprav a táborů). Vedoucí s výsledky zpětné vazby aktivně pracují a využívají je pro zlepšování dalších akcí.
Vzdělávací sytém FormáT
Proč ho máme: FormáT (formy uhlíku, titio = uhlík) je náš vzdělávací systém, který reaguje na věk dětí a jejich potřeb. Je založený na seberozvoji, prožívání dobrých zkušeností a poznávání světa kolem nás. Dává nám jasný směr, kam s dětmi směřujeme.
Jak funguje: Forma symbolizuje stupínek k dosažení formy uhlíku. Od nejměkčího grafitu po tvrdý diamant. Prostupování jednotlivými stupni se symbolicky odráží v udělování různých předmětů či vykonáním veřejného aktu. Tedy všichni ví, že někdo danou formu splnil. Po splnění vstupní formy získá titiák brontosauří šátek (splnění formy Grafit).
Hodnoty oddílu: ROZODUS
Proč pracujeme s hodnotami: V Titiu věříme, že pro komplexní rozvoj dítěte je klíčové, aby mělo jasný morální kompas. Čtyři základní hodnoty označujeme jako ROZODUS. Jsou filozofickým základem naší činnosti. Vedoucí je aktivně propisují do programu a rozebírají je s dětmi, čímž pomáhají titiákům orientovat se ve světě a budovat si pevný charakter. Je to způsob, jak zajistit, aby program nebyl jen zábava, ale i účinná výchova. Základem oddílu není hra, ale život.
- ROzvoj
- ZOdpovědnost
- DŮvěra
- Smysluplnost
Výchova důsledkem
Místo trestů používáme metodu přirozených důsledků. Znamená to, že necháváme děti, aby se poučily z následků svého vlastního jednání, což vede k hlubšímu pochopení a změně chování.
Jak to funguje v praxi: Pokud například dítě zapomene vzít na výpravu stan, musí spát pod širákem či pod plachtou. A stejně tak někdo z dalších titiáků. Dítě zažije přirozený důsledek – nebude mít tolik komfortu a pocítí zodpovědnost za druhé. Naším úkolem je situaci bez odsuzování reflektovat a vést dítě k nápravě. Cílem je, aby si samo uvědomilo vlastní zodpovědnost a zjistilo, že jeho činy mají reálný dopad.
Rituály jako výchovný a kulturní nástroj
Rituály dávají našim aktivitám hloubku a napomáhají osobnímu růstu díky sebeuvědomění a přikládání vážnosti činům a událostem.
Rituály v oddíle slouží k několika klíčovým výchovným účelům:
- Posílení sounáležitosti: Společné rituály posilují pocit příslušnosti ke skupině a spojují titiáky s historií a tradicemi oddílu.
- Předávání hodnot: Pomáhají vytvořit atmosféru, ve které je možné slavnostně připomenout důležité hodnoty a témata.
- Jistoty a bezpečí díky orientaci: Poskytují pocit jistoty díky struktuře, zejména na táborech, a pomáhají dětem cítit se bezpečně v očekávaném rámci činností. Význam však mají i během soustavné dlouhodobé celoroční činnosti.
Důležitost přikládáme i přechodovým rituálům: Ty jsou klíčové pro symbolické zakončení jedné etapy a přechod do další. Např. splnění formy Titia nebo přechod z dítěte na praktikanta a z praktikanta na vedoucího.
Rituály také plní motivační funkci pro členy, kteří by se samostatně k aktivitě nedobrali, ale když prožijí společný rituál, chtějí být ve středobodu dění také.
Tyto příběhy vás nadchnou ♥
- Co to je Hnutí Brontosaurus?
- Potkali se u Kolína na CVVZ 2025: medvědi i vedoucí
- Co je to „lama“ a proč „pácháme dobro“? Nová brožura pro nováčky usnadní vstup do oddílu
- Volat, psát, nebo počkat? Průvodce komunikací v oddíle
- Nové ptačí budky v Ďáblickém háji: dobrovolnická práce, která pomáhá přírodě
- Zobrazit více

